10°C 
اوقات شرعی
  • چهارشنبه،26 مهر 1396
  • ورود
 
       
      •  
        منبع خبر :
        تعداد بازدید: 252
        کد: 119171
        تاریخ انتشار:
        ۱۳۹۵/۱۱/۱۹

        سامانه حفاری شهرداری مشهد آسفالت شکافی‌ها را ساماندهی کرده است/ شکافتن سالانه 500 کیلومتر از آسفالت‌های شهر توسط شرکت‌های خدماتی

        گزارشی از حفاری های شهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی خبر شهرداری مشهد(https://news.mashhad.ir)
        وصله شرکت‌های خدماتی بر تن آسفالت‌های شهر؛

        در خیابان‌ها و کوچه و پس کوچه‌های شهر که قدم بزنی و یا با خودرو طی مسیر کنی گاه و بیگاه و برخی اوقات پی در پی، آثاری از حفاری‌ها و کنده‌کاری‌ها را در جای جای معابر شهر می‌بینی. امروز کوچه‌ای که به تازگی روکش آسفالت زیبایی بر تن آن پوشانده شده است فردایی نه چندان دور زخم کنده‌کاری‌ها و حفاری‌ها همچون وصله‌ای بر تنش نقش می‌بندد. و با گذشت زمان چاله چوله‌های ایجاد شده توسط این کنده‌کاری‌ها که در اثر نشست آسفالت محل حفاری شده ایجاد می‌شود، لذت موج سواری را برای شما فراهم می‌سازد.
        به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد مقدس، اگرچه تعمیر و تعویض خطوط لوله آب آشامیدنی، خطوط تلفن، گازرسانی به منازل مسکونی نوساز و توسعه فاضلاب شهری از خدمات عمومی برای رفاه شهروندان است اما گاهی اوقات حفاری‌های ناشی از این خدمات تا سال‌ها به معضلی برای مردم تبدیل می‌شود.
        البته باید توجه داشت با افزایش جمعیت در شهرها، اتخاذ سیاست گسترش افقی یا عمودی بافت شهر مستلزم توسعه و یا افزایش ظرفیت زیرساخت‌های تاسیساتی است. از طرفی شتاب روند مدرن زندگی در شهرها، تاسیسات خدماتی را از شکل سنتی آن خارج و تراکم و تنوع روز افزونی به آن بخشیده است. این موضوع در کنار فرسودگی شبکه تاسیسات شرکت‌های خدماتی که با اتفاقات مستمر در خطوط مواجه و نیازمند اصلاح و بازسازی است بار سنگینی از انواع حفاری و آسفالت شکافی در معابر ایجاد می‌کند.
        تحقق مدیریت واحد شهری لازمه ساماندهی حفاری‌های شهر
        رییس کمیسیون امور فنی، عمرانی و طرح‌ریزی شهری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در این باره می‌گوید: یکی از دلایل کاهش عمر آسفالت‌های شهر مشهد، انجام حفاری‌های متعدد توسط شرکت‌های خدماتی یا مردم می‌باشد. استفاده ناصحیح مردم از آسفالت نیز یکی دیگر از دلایل کاهش عمر آسفالت معابر شهر است.
        براتعلی خاکپور می‌افزاید: باید قبل از آسفالت کردن معابر هماهنگی‌های لازم با شرکت‌های خدمت‌رسان انجام شود تا اگر خیابانی آسفالت جدید به خود می‌گیرد تا مدتی شاهد کنده‌کاری نباشد.
        تونل تاسیسات شهری از کنده‌کاری معابر جلوگیری خواهد کرد
        وی خاطرنشان می‌کند: یکی از راه‌های کاهش حفاری‌های پراکنده معابر شهر، تحقق مدیریت واحد شهری می‌باشد و در حال حاضر به دلیل نبود این مهم هماهنگی‌های لازم برای ساماندهی حفاری‌ها به سختی صورت می‌گیرد.
        رییس کمیسیون امور فنی، عمرانی و طرح‌ریزی شهری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس عنوان می‌کند: باید شرایط تحقق مدیریت یکپارچه شهری را آماده کنیم تا از دوباره‌کاری در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری کاسته شود.
        وی با اشاره به اینکه تعریف پروژه‌ها بر اساس طرح جامع و پیاده‌سازی این طرح باعث کم شدن مشکلات در این حوزه می‌شود، اذعان می‌کند: ایجاد تونل تاسیسات شهری در معابر باعث می‌شود تا شرکت‌های خدمت‌رسان از طریق این تونل‌ها به ارائه خدمات پرداخته و حفاری‌های پراکنده معابر شهر کاسته شود.
        صدور 10 هزار مجوز حفاری سالانه در معابر شهر مشهد
        مدیر هماهنگی و برنامه‌ریزی امور عمرانی معاونت فنی و عمران شهرداری مشهد مقدس در مورد تعداد و وسعت حفاری‌های صورت گرفته در شهر می‌گوید: آمارهای موجود مربوط به قبل از سال 91 با توجه به اینکه مجوزها در مناطق به صورت مکاتبه‌ای و در قالب سنتی صادر می‌شد چندان دقیق نیست ولی بعد از راه‌اندازی سامانه الکترونیکی خدمات حفاری و بر اساس آمارهای ماخوذه از این سامانه سالانه به‌طور متوسط بین 300 تا 500 کیلومتر حفاری در معابر سواره و پیاده شهر انجام می‌شود. البته با درنظر گرفتن حفاری‌های غیرمجاز و مواردی که ثبت سامانه نمی‌شود آمار حقیقی طبعا بیش از این خواهد بود.
        بهنام خیاط با اشاره به ثبت تقاضای حدود 10 هزار مجوز حفاری در طول سال از سوی شرکت‌های خدماتی در سامانه حفاری شهرداری مشهد می‌افزاید: عمده حفاری‌ها به‌دلیل اصلاح شبکه‌های فرسوده زیرسطحی یا نیاز به توسعه و افزایش ظرفیت خطوط به تناسب رشد جمعیت و توسعه بافت شهر انجام می‌شود. برای رفع اتفاقات حادث شده در شبکه‌های انتقالی، عملیات حفاری در معابر حتی با وجود روکش جدید نیز انجام می‌شود.
        حدود 60 درصد حفاری‌های سطح شهر توسط شرکت آب و فاضلاب صورت می‌گیرد
        وی خاطرنشان می‌کند: شرکت آب و فاضلاب مشهد با توجه به گستردگی و قدمت شبکه‌های آب و اجرای و توسعه شبکه فاضلاب بیشترین حفاری را در معابر شهر انجام می‌دهد که حدودا 60 درصد حفاری‌های شهر را شامل می‌شود. همچنین احداث شبکه فاضلاب شهر مشهد گسترده‌ترین پروژه حفاری است که ظرف چند سال اخیر از طریق پیمانکاران این شرکت دنبال شده است.
        مدیر هماهنگی و برنامه‌ریزی امور عمرانی شهرداری مشهد مقدس ادامه می‌دهد: مطابق دستورالعمل نحوه هماهنگی و صدور مجوز حفاری، ارائه هر درخواست برای حفاری در معبر عمومی می‌بایست حاوی زمان پیشنهادی برای آغاز و انجام آن باشد و شهرداری با توجه به زمان پیشنهادی و مواردی چون موقعیت پروژه، احجام کار و حساسیت‌های ترافیکی معبر، مهلت مشخصی را برای انجام کار در مجوز صادر شده در نظر می‌گیرد.
        دریافت جریمه تاخیر اتمام حفاری‌ها از شرکت‌های متخلف
        خیاط تصریح می‌کند: پایان مهلت مقرر در مجوز به منزله مرمت آسفالت، تنظیف معبر و تحویل دوباره آن برای تردد عمومی به شهرداری است و چنانچه عملیات حفاری بنا به دلایل غیر موجه خارج از بازه زمانی مجوز به طول بینجامد، شهرداری می‌تواند برابر قانون جریمه تاخیرات را از شرکت متخلف دریافت نماید.
        وی اذعان می‌کند: دستگاه مجری حفاری مطابق قانون بعد از اتمام عملیات حفاری و تاسیساتی موظف به پر کردن ترانشه، مرمت و تحویل معبر به شهرداری برابر وضع اولیه آن می‌باشد. موضوعی که ماده 14 از دستورالعمل نحوه هماهنگی و صدور مجوز حفاری بر آن تاکید و مسوولیت تامین ایمنی و بازسازی نوار حفاری را بر عهده ارگان حفار قرار داده است.
        رفع عیوب ناشی از حفاری معابر بر عهده پیمانکار و شرکت خدماتی است
        مدیر هماهنگی و برنامه‌ریزی امور عمرانی شهرداری مشهد مقدس اضافه می‌کند: لذا رفع عیوب ناشی از حفاری در معابر تا پایان دوره تضمین پروژه و تحویل قطعی به شهرداری بر عهده پیمانکاران حفاری و کارفرمای آن است.
        خیاط در مورد راه‌های جلوگیری از حفاری‌های متعدد در معابر شهری نیز بیان می‌کند: یکی از راهکارهای موثری که برای جلوگیری از تخریب روسازی معابر در کشورهای توسعه یافته عمومیت یافته است، احداث و بهره‌مندی از تونل‌های مشترک شهری است.
        استفاده از تونل‌های مشترک شهری راهی برای خلاصی از حفاری‌های پی‌درپی معابر
        وی می‌گوید: استفاده از این تونل‌ها علاوه بر کاهش نیاز به حفاری در معابر موجب افزایش طول عمر تاسیسات، تسهیل امکان بازدید از شبکه‌ها و تعمیر و نوسازی آن و رفع اتفاقات می‌شود. لیکن این پروژه به دلیل نقص در دستورالعمل‌های قانونی در کشور چندان اجرایی نشده است.
        مدیر هماهنگی و برنامه‌ریزی امور عمرانی شهرداری مشهد مقدس خاطرنشان می‌کند: در شهر مشهد علی‌رغم اینکه شهرداری در برخی معابر تونل مشترک شهری را با هزینه خود اجرا کرده اما به دلیل عدم مشارکت و استقبال شرکت‌های خدماتی عملا بلااستفاده مانده است.
        خیاط ادامه می‌دهد: اجرای تاسیسات خدماتی با برنامه‌ریزی دقیق و در نظر گرفتن طرح‌های جامع شهری و توسعه آتی بافت شهر و کیفیت بخشی اجرای آن از دیگر راهکارهایی است که می‌تواند در کاهش حفاری در معابر موثر واقع شود.
        ساماندهی حفاری‌های شهر مشهد با استقرار سامانه حفاری برای اولین بار در کشور
        وی در مورد اقدامات این معانت برای ساماندهی حفاری‌های سطح شهر نیز می‌گوید: معاونت فنی و عمران شهرداری مشهد با درک گستردگی دامنه موضوع، تاثیرات عمیق آن در کیفیت معابر، تشدید معضل ترافیکی در اجرای پروژه‌ها و ریسک خسارت به تاسیسات، با انگیزه حصول مدیریت هماهنگ شهری و گسترش خدمات غیرحضوری مبتنی بر بسترهای الکترونیکی با همکاری سازمان فاوا و مشارکت سایر دستگاه‌های اجرایی از سال 1391 اقدام به طراحی، راه‌اندازی و پشتیبانی از سامانه صدور مجوز حفاری کرد.
        مدیر هماهنگی و برنامه‌ریزی امور عمرانی شهرداری مشهد مقدس می‌افزاید: بهره‌برداری از این سامانه به عنوان نخستین تجربه در سطح کلانشهرهای کشور نقش درخور اعتنایی در انسجام و مدیریت پروژه‌های حفاری در شهر ایفا کرده است.
        ایجاد محدودیت برای پیمانکاران متخلف در حوزه حفاری معابر
        خیاط عنوان می‌کند: با توجه به ظرفیت‌های پیش‌بینی شده در این نرم‌افزار، نظام استقرار تاسیسات زیرساختی شهر از پیشنهاد احداث در ردیف برنامه‌های هماهنگ، شناسایی تاسیسات همجوار، بررسی کارشناسی، انجام مراحل مالی و صدور مجوز، تمدید احتمالی، ثبت مراحل نظارت، تحویل موقت پروژه، احصاء جرایم و خسارات و اخذ مفاصا حساب و در نهایت تحویل قطعی معبر همگی در قالب سلسله مراتب الکترونیکی برنامه‌ریزی شده است .
        وی خاطرنشان می‌کند: در این سامانه با استفاده از ابزارهای نظارتی از جمله ایجاد محدودیت اخذ مجوز برای پیمانکاران متخلف و یا محدوده‌های پرترافیک برای انجام حفاری در مناسبت‌های خاص امکان حاکمیت شهرداری بر نحوه عملکرد شرکت‌های خدماتی بیش از پیش فراهم شده است. هر چند ساماندهی امور حفاری در شهر جز با همکاری و همراهی دستگاه‌های اجرایی امکان تحقق نخواهد داشت .
        ثبت درخواست تا دریافت مجوز حفاری به صورت الکترونیکی
        مدیر هماهنگی و برنامه‌ریزی امور عمرانی شهرداری مشهد مقدس در مورد نحوه دریافت مجوز در این سامانه نیز اظهار می‌کند: با توجه به اینکه صدور مجوزهای حفاری در حال حاضر از طریق سامانه الکترونیکی حفاری صورت می‌پذیرد بر اساس دسترسی‌های تخصیص یافته به کاربران دستگاه‌های خدماتی، ثبت درخواست صدور مجوز بر اساس مشخصات فنی اجرایی و با ترسیم موقعیت آن بر روی نقشه انجام می‌شود و این درخواست در ابتدا برای اطلاع از چگونگی استقرار سایر تاسیسات موجود در محدوده حفاری به متولیان تاسیسات زیرسطحی ارسال می‌شود.
        خیاط بیان می‌کند: پس از وصول پاسخ، پرونده به شهرداری منطقه متناظر با محل حفاری ارسال و در آنجا بر اساس سلسله مراتب تعیین شده بررسی‌های لازم صورت گرفته و در صورتی که مشمول خسارت آسفالت شده باشد، فیش صادر و مبلغ آن به همراه شناسه قبض و شماره پرداخت به شماره تماسی که متقاضی پرونده ارائه کرده، پیامک می‌شود که پس از انجام آن نهایتا مجوز با امضای الکترونیکی مدیر مربوطه صادر می‌شود و کاربر ثبت‌کننده درخواست امکان چاپ مجوز صادر شده را خواهد یافت. نکته قابل توجه آن که در طراحی گردش کار صدور مجوز تلاش گردیده در کنار رعایت قوانین با طراحی کوتاه ترین مسیر ممکن مراحل اداری با حذف نیاز به مراجعه مکرر متقاضی طی شود .
        عضویت 1150 کاربر و پیمانکار در سامانه حفاری شهرداری مشهد
        وی در مورد مهمترین فعالیت‌های حوزه معاونت فنی و عمران در بحث حفاری‌ها نیز می‌گوید: تشکیل کمیسیون حفاری با حضور نمایندگان کلیه شرکت‌های خدماتی، دادستانی و فرمانداری، اخذ برنامه‌های عمرانی شرکت‌ها به طور سالیانه و تطبیق طرح‌های مستلزم حفاری با روکش آسفالت معابر، برنامه‌ریزی در جهت زمان‌بندی و هماهنگی پخش آسفالت بعد از اتمام حفاری‌ها و پرهیز از حفاری بعد از روکش، یکپارچه‌سازی نحوه صدور مجوز حفاری با راه‌اندازی سامانه حفاری از ابتدای سال 92 و برنامه‌ریزی و پاسخ به تقاضای حفاری شرکت‌های خدماتی سالانه بالغ بر 10 هزار مجوز از مهم‌ترین فعالیت‌های صورت گرفته در این حوزه بوده است.
        مدیر هماهنگی و برنامه‌ریزی امور عمرانی شهرداری مشهد مقدس ادامه می‌دهد: هماهنگی در افزایش ایمنی و حصارکشی پروژه‌های حفاری و بهبود نسبی اجرای پروژه‌ها، بکارگیری بیش از 600 کاربر سامانه از شرکت‌های خدماتی و شهرداری‌ها و ثبت حدود 550 پیمانکار و مشاور در سامانه، امکان کنترل عملکرد پیمانکاران و ایجاد محدودیت زمانی و مکانی در صدور مجوز به صورت هوشمند، اخذ استعلامات تاسیسات و خسارات وارده به صورت کاملا الکترونیکی و هوشمند در سامانه، حذف کامل مکاتبات در حفاری‌ها، امکان رویت حفاری‌های جاری روی نقشه جهت بهره‌برداری سازمان آتش‌نشانی و ارگان‌های امدادرسان و همچنین پیاده‌سازی مراحل نظارت، تحویل موقت و تحویل قطعی پروژه‌های حفاری در سامانه حفاری نیز از جمله مزایای استفاده از سامانه حفاری است.
        خیاط در پایان در مورد اهداف و چشم‌انداز آینده شهرداری در حوزه حفاری‌ها نیز می‌گوید: شناسایی هوشمند تاسیسات زیرزمینی و ایجاد لایه‌های مورد نیاز، اخذ مجوزهای ترافیکی و راهور همزمان با اخذ مجوز حفاری، ارتباط سیستمی با سامانه‌های تخصصی مدیریت معابر و بسترسازی لازم جهت مدیریت یکپارچه سازی مهم‌ترین اهداف و چشم‌اندازهای ما در این حوزه است.
        احمد پورمنفردی

        تعداد بازدید: 252
        ارزیابی
        ارزیابی این مورد:
        0 0
        آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر